2013-modeller skrapes – Lønner seg ikke å reparere

Biler skrotes som aldri før. Teknologi, kostnader og miljø får mye av skylda. Dette melder hegnar.no.

Hva skal man si når 5 år gamle biler kondemneres?

Miljø og klimafokuset har ført til et elektronikk/teknologi fokus som har gått helt av hengslene? Norske bilverksteder driver med plyndring siden biler kondemneres fordi de er for dyre å reparere? Forsikringsselskapene har totalt mistet vettet fordi de kondemnerer biler om reparasjonen koster 60% eller mer av bilens verdi?

Sist, men ikke minst har vi nordmenn blitt «bortskjemte tullinger», med alt for mye penger vi kan bruke?

Sannheten er nok noe mer kompleks enn mine spørsmål her kan tyde på. Blant annet synes bruktbilprisene, spesielt når det gjelder dieselbiler å ha rast svært mye. El-, og hybridbilene tar over, og dette har gått svært fort og har utvilsomt vært med på å drive bruktbilprisene på bensin og diesel nedover, og det ganske mye.

Når vi samtidig har fått stadig mer komplisert elektronikk i alle biler, og denne feiler oftere enn vi liker å tenke på, har vi et forsterkende problem. Spesielt fordi så mye tyder på at verkstedsprisene kan synes å ha gått amok også, inkludert reparasjon av elektronikk. Samtidig som kvaliteten på det som gjøres kan variere sterkt, inkludert om verkstedet faktisk er ærlig og leverer det du har betalt for. Hvilket også betyr at de ikke tar seg betalt for og reparerer helt unødvendige ting. Jeg har dessverre gjentatte dårlige erfaringer selv med dette, og kjenner flere andre som har det også

For meg ser det ut til at vi har fått en perfekt storm, som faktisk kan sees som et verre miljøproblem enn det meste av det som elbiler skal løse. Men det betyr kanskje ikke noe for miljøorganisasjoner og myndigheter? De vil bli kvitt diesel og bensin så fort som mulig, uansett kostnad?

Source: 2013-modeller skrapes – Lønner seg ikke å reparere – hegnar.no

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.