Vipps skal erstatte mennesker

Mat og Drikke Gruppen, som driver flere populære Oslo-restauranter – blant annet uterestauranten Lekter’n på Aker Brygge ersatter manuell bestilling. Dermed har vi så vidt jeg vet fått Vipps til konkret erstatning for mennesker. Hvem av State of Globes lesere synes det er greit?

Når har det tydeligvis blitt slik at å taste på en mobil er enklere enn å se noen i øynene, snakke, ta opp penger fra lommen og ha personlig kontakt? I hvertfall om bankene får det som de vil, godt hjulpet av massemedia som deres propagandakanal?

For er det egentlig noen som tror på at bankene vil vårt beste når det holder på sånn, slik de nærmest fremstiller det som som, nærmest uten motforestillinger fra mediene som skriver om saken. Det er vel aksjeeiernes beste og egne bonuser det handler mest om? Menneskelig kommunikasjon, samkvem, service, alt som gjør oss til menneskers til mennesker kan like gjerne ofres på aksjeeierne og bonusenes alter?

Nei, jeg er ikke i mot teknologisk utvikling, jeg er ikke en gang i mot VIPPS, isolert sett. VIPPS er et ærlig svar mot andre teknologiske løsninger som er på vei.

Men jeg nekter å sitte stille og se på at noen tar fra meg og mine medmennesker retten til å være menneske, tar fra meg og mine medmennesker retten til å kommunisere og ha samkvem utenom de teknologiske løsningene. Jeg nekter å sitte stille å se på at gamle, handikappede og andre som av forskjellige grunner ikke kan betale med mobil etter hvert utelukkes fra samfunnet.

I tillegg blir jeg både sint, trist og lei meg for den grenseløse dvaskheten og etter min mening selvopptattheten som åpenbart skaper den øredøvende stillheten vi har fra både fagbevegelsen og organisasjonene for handikappede og pensjonister når det gjelder den digitale utviklingen og jobbfremtiden. Har de fullstendig glemt sin samfunnsoppgave?

Kilde: Vipps inntar restaurantene: Tar over servitøroppgaver – MinE24

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.