Norwegian streiken lukter amerikansk fagforeningshevn

Fortell dine venner også! Del her:-)
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
‪Norsk (bokmål)‬: Bjørn Kjos, norsk jurist, ...

‪Norsk (bokmål)‬: Bjørn Kjos, norsk jurist, flyver og næringslivsleder (Norwegian). Fra NHOs Årskonferanse 2009. (Photo credit: Wikipedia)

Er den norske Norwegian streiken amerikanske fagforeningers svar på kampen mot Kjos i USA? Jo mer denne streiken utvikler seg, jo tydeligere blir etter min oppfatning bildet av en «proxy» streik, en hevn fra amerikanske fagforeningsledere som ikke fikk det helt som de ville med Norwegian i USA. 

Selv om dette selvfølgelig er min egen oppfatning av det som jeg nå ser pågår, der mediebildet er det eneste grunnlaget jeg har, er det vanskelig å se noen alternativ forklaring til det som i hvert fall i mediene har sett ut til å være fullstendig håpløse krav fra Parat/Norwegians piloter. Det er de totalt håpløse kravene mot et selskap som gir sine piloter høyere lønn enn konkurrenten SAS som kanskje er den sterkeste grunnet til at jeg «lukter amerikansk fagforeningskamp» her. Her har jeg tatt med Norwegian kanskje litt hjelpeløse mediehåndtering av det faktum at de leier inn piloter fra interne og eksterne selskap. Noe som formelt kan kritiseres, hadde det ikke vært for at lønningene er bra.

Kjos ville konkurrere uten å gifte seg med amerikanske fagforeninger. Han måtte det om han skulle gi selskap som Ryanair kamp. Konkurransen er «på liv og død» i luftfarten, noe alle som har kjøpt en flybillett vil se med all mulig tydelighet. Flyprisene er generelt latterlig lave, i det minste om man flyr økonomiklasse. Men det har åpenbart gått, siden volumene er høye.  Men det må de være når prisene er så lave, og derfor må alle muligheter utnyttes i konkurransen navn. Selvfølgelig med unntak av å redusere sikkerheten.

Det er på denne bakgrunn Norwegian streiken så til de grader etter min oppfatning blir som å sage over den greinen man selv sitter på, med akutt fare for å trekke et av Norges mest spennende selskaper med seg i dragsuget. For ikke å snakke om pilotenes egne jobber. Hva er det pilotene har blitt truet med for å akseptere dette? Om de hadde sagt nei til streik så ville de aldri kunne få en pilotjobb i noen land der de internasjonale fagforeningene har makt? Men om de raserer Norwegian så sikres de jobb et annet sted? Dette er grove og spekulative spørsmål fra meg, men mediebildet av denne streiken er så til de grader håpløst at jeg mener slike spørsmål må være på sin plass.

Hvor er Norwegians åpenbare egentlige eier, om ikke formelt, Boeing i denne streikesituasjonen? Hvorfor tar ikke de grep og hjelper kanskje et av de mest dynamiske selskapene de noensinne har vært med på å skape? Er Boeing så redd for egne amerikanske fagforeninger at de er villig til å sitte stille og se på at en av deres mest vellykkende babyer blir utsatt for utpressing, med fare for døden til følge som pilotstreiken i realiteten er?

En ting holder jeg mot Norwegian ledelsen, og det er at de så helt åpenbart ikke har forstått hvor brutal internasjonal fagforeningspolitikk og til dels næringsliv er. Men de er på ingen måte alene om det her i Norge. Vi er generelt utrolig naive. Så naive at selv det mest åpenbare fornektes inntil det treffer oss midt i ansiktet. Hadde Norwegian sørget for tilstrekkelig backing av krefter med nok makt før de gikk i strupen på amerikanske fagforeninger innen luftfarten? Selv om jeg ikke vet dette konkret om fagforeningene innen luftfarten i USA, er det et historisk faktum at det har eksistert og sannsyneligvis fortsatt eksisterer klare bånd mellom amerikanske fagforeninger og mafien. Før man legger seg ut med slike må man gjøre hjemmeleksen, og det bedre enn alle andre.

Avslutningsvis minner Norwegian streiken meg ubehagelig mye om flygelederstreiken i USA i 1981. Jeg er sikkert helt urimelig når jeg skriver dette, men jeg minner om hvordan president Reagan ryddet denne av veien. Samfunnskonsekvensene ble for store. Jeg lar den ligge der, men håper vi snart også får se norske myndigheter ta grep rundt Norwegian-streiken. For den kan ikke pågå til evig tid. Da vil konsekvensene også bli temmelig uoverstigelige her til lands.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

This site uses cookies. Find out more about this site’s cookies.